اروین پرتو کاسپین شرکت پوششی جدید برای اجرای اهداف سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)

برای داشتن تحلیلی درست بر روی فعالیت های سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) که علاقه وافری برای پیگیری ساخت سلاح های هسته ای دارد ، باید شرکتهای پوششی که سپند از آنها برای خرید تجهیزات حساس و همچنین تامین منابع مالیش استفاده می کند را هم مورد ارزیابی قرار داد. از اینرو در این وبسایت سعی ما این است که در هر زمان ممکن اقدام به آشکار کردن نام و فعالیت های این شرکتهای پوششی کنیم.

در این مقاله قصد داریم به فعالیت های مشکوک شرکت اروین پرتو کاسپین و ارتباط این شرکت با سپند بپردازیم.  براساس اطلاعات بدست آمده از منابع آگاه ، این شرکت یکی از شرکتهای پوششی سپند می باشد که توانسته است به صورت چراغ خاموش به فعالیت های خود در راستای اهداف سپند ادامه دهد. با نگاهی به وبسایت این شرکت متوجه می شویم که در آن هیچ نامی از سهامداران، یا اعضای فعال آن وجود ندارد . همچنین به هیچ وجه در هیچ کجای وبسایت شرکت، به ارتباط آن با سپند اشاره نشده است. در ادامه به تحلیل رابطه این شرکت و (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) سپند میپردازیم.

 

 شرکت کیمیا پخش شرق

 

تحقیقات و تحلیل های ما نشان از این دارد که شرکت اروین پرتو کاسپین در ارتباط بسیار نزدیکی با یک شرکت پوششی بدنام مرتبط با سپند به نام کیمیا پخش شرق ( با شماره ثبت : 10102179854) می باشدکه این شرکت وظیفه تهیه مواد و تجهیزات رایواکتیو و پرتو زا را برای مصارف صنعتی و پزشکی دارد.

 

طبق برآورده های انجام شده، شرکت کیمیا پخش شرق حداقل در 12 سال گذشته به شکل فعالی در حال خرید تجهیزات مرتبط با سلاح های اتمی بوده است. زمانی که  شش ماه پیش اداره خزانه داری آمریکا این شرکت را به شکل رسمی وارد لیست تحریم ها کرد، مطابق اسناد اداره خزانه داری مشخص شد که این شرکت توسط سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) کنترل میشده است.

 

برپایه اسناد موجودشرکت کیمیا پخش شرق فعالیت خود را در سال 2001 شروع کرد این شرکت از همان ابتدا به عنوان شرکت پوششی توسط سید شمس الدین بربرودی از اعضای مهم پروژه آماد ( پروژه ساخت تسلیحات اتمی ایران قبل از سال 2003) و رئیس بخش خرید و لجستیک این پروژه اداره فعالیت خود را آغاز کرد.

 

اگرچه پروژه آماد در اواخر سال 2003 متوقف شد؛ اما با اینحال شرکت کیمیا پخش شرق  با توجه به اسناد دادگاهی در آلمان کماکان به فعالیت خود ادامه داد و در سال 2007 از شرکت بیفو روسیه دو عدد دوربین های پر سرعتhigh-speed streak cameras) ) با مشخصات خاصی  خریداری کرد که در تست های تشخیصی بر روی اجزای سلاح هسته ای کاربرد دارد. متاسفانه به علت اشتباهی که دادگاه های آلمان در اعلام نام این شرکت کردند (دادگاه های آلمان در اسناد از این شرکت به نام کیمیا پخش شرق Kimya Pakhsh Sharq نام برده اند) این شرکت به نوعی توانست بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد. باتوجه به نوع کاربرد این دوربین ها و همچنین گزارش  سازمان بین المللی انرژی اتمی هنوز این احتمال وجود دارد خریدار اصلی دوربین های بالا سپند بوده باشد و این مجموعه کماکان برای تست های انفجاری در تاسیسات مخفیش از آنها استفاده می کند

  

شرکت کیمیا پخش شرق را میتوان یک شرکت خانوادگی دانست. بربرودی حتی معشوقه خود به نام پریسا نصیری ( با شماره ملی0061381421) را به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت انتخاب کرد . شاید جالب باشد که بدانید که اگرچه پریسا نصیری دیگر جز هیئت مدیره این شرکت نمی باشد اما اسناد مدعی می شوند که این شخص جز کارکنان سپندمی باشد.

 

مدیریت جدید

 

زمانی که فریدون عباس دوانی دوست صمیمی بربرودی و همکار او در پروژه آماد به عنوان ریاست سازمان انرژِی اتمی منصوب شد، بربرودی به این سازمان پیوست اما این به معنای پایان کار این شرکت نبود. بلکه با پیوستن مهدی معصومیان یکی از کارکنان دیگر  سپند ( با شماره ملی 0491942168)  به عنوان مدیر عامل این شرکت  که تا به امروز این جایگاه را حفظ کرده، خون تازه ای در رگهای کیمیا پخش شرق بود. معصومیان یکی از دو فردی می باشد که به علت اداره شرکت کیمیا پخش شرق در لیست افراد تحریمی اداره خزانه داری آمریکا قرار گرفته است.

 

نفر دوم در لیست تحریم ها، مدیر بازرگانی این شرکت محمد حسین حقیقیان ( با شماره ملی 1270029495) و یک مهندس هسته ای از دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.  

 

اگرچه افراد دیگر مانند شهناز آقا داداشی از همکاران حقیقیان در بخش بازرگانی و منصوره معصومیان ( مدیر عامل احتمالی قبلی این شرکت ) در فعالیت های مخرب این شرکت سهیم بوده اند، اما آنها توانستند از قرار گرفتن در لیست تحریم های آمریکا فرار کنند.

  

اما ماجرای کمپانی پوششی جدید (اروین پرتو کاسپین) چیست

 

طبق بررسی های صورت گرفته، کاشف به عمل آمده است که تمام کارکنان شرکت کیمیا پخش شرق که در بالا نام برده شد. به عنوان سهامداران و مدیران شرکت اروین پرتو کاسپین ثبت شده اند و حتی شماره تلفن استفاده شده برای این شرکت با شماره تلفن شرکت کیمیا پخش شرق یکسان می باشد.

 

همچنین مطابق با اسناد شرکت اروین پرتو کاسپین، حوزه کاری این شرکت دقیقا مانند شرکت کیمیا پخش شرق تعریف شده است. نظر به مدارک شرکت، فعالیت اصلی این شرکت واردات ،صادرات  و تهیه و توزیع مواد و تجهیزات رادیو اکتیو با کاربردهای پزشکی، علمی و صنعتی می باشد.

 

استفاده از پرسنل یکسان، شماره تلفن های یکسان  و زمینه فعالیت یکسان بین دو شرکت اروین پرتو کاسپین و کیمیا پخش شرق جای هیچ گونه شکی را نمیگذارد که این دو شرکت در واقع یک روح در دو بدن می باشد که توسط سپند مدیریت می شوند.

 

 

این دارد که شرکت اروین پرتو کاسپین در ارتباط بسیار نزدیکی با یک شرکت پوششی بدنام مرتبط با سپند به نام کیمیا پخش شرق

 

اما نکته قابل توجه این است چه شرکت اروین پرتو کاسپین با خلاقیت  معصومیان برای دور زدن تحریمها ثبت شده باشد و چه با نظر سپند برای همین منظور بوده باشد، در هر دو حالت کار عبث و بیهوده ای بوده است.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانشگاه آزاد در باتلاق سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) فرو میرود

سعید برجی مردی در سایه برای انفجار های هسته ای

اتوبوس جادویی سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)