سعید برجی مردی در سایه برای انفجار های هسته ای

 

قصد داریم که پرده از فعالیت یک شرکت بازرگانی پوششی متعلق به سپند

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که تهیه یک مخزن کروی کامل و صاف کار بسیار مشکلی هست و جزء تکنولوژی های پیشرفته محسوب میشود و این تکنولوژی میتواند دارای کاربردهای خاص و ویژه نظامی  هم باشد. در همین راستا سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی ( سپند) نیز با سابقه و میل شدید کار بر روی سلاحهای هسته ای ، در تلاش برای دستیابی به این تکنولوژی هست.

 

در این مطلب قصد داریم که پرده از فعالیت یک شرکت بازرگانی پوششی متعلق به سپند بر داریم که در اقدامی مضحک و پوششی در تلاش برای تهیه این نوع مخازن کروی کامل و صاف با کاربرد تجاری در ایران است. این شرکت توسط دو عضو قدیمی سپند به نامهای دکتر سعید برجی ( به شماره ملی 1816934984 و دکترای مکانیک) و مهندس محمدرضا حیدری ( به شماره ملی  و 4489244029 و مهندس متالورژی) اداره می شود.

 

نام این شرکت که دکتر سعید برجی از نام کوچک خود در آن استفاده کرده است" شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید" می باشد که مشخصات بیشتر آن را در وب سایت این شرکت میتوانید مشاهده کنید. همانطور که در بالا عنوان شد این شرکت در پی تهیه مخزن های استیل کروی کامل و صاف برای کاربرد های ویژه میباشد.

 

شرکت در پی تهیه مخزن های استیل کروی کامل و صاف برای کاربرد های ویژه میباشد

اما سوال این است که کاربرد این مخازن بزرگ  و این تکنولوژی در تسلیحات هسته ای چیست؟

 

نحوه ساخت این مخازن

 

برای ساخت این کره ها، از روشی هوشمندانه استفاده میشود. که در این ویدئو سعید برجی درباره نحوه ساخت این  مخازن ( گلوله های)کروی صاف توضیح می دهد. در این روش صفحات استیل به شکل طولی به هم جوش داده می شوند و یک ساختار چند وجهی ایجاد میکنند. در داخل مخزن پر از آب میشود و انفجار کنترل شده ای در داخل مخزن و در آب ایجاد میشود. این انفجار ایجاد یک موج فشار داخلی  میکند و باعث میشود که فشار آب به شکل متقارن، سطحی کروی و صاف بر روی مخزن ایجاد کند.

.

پروسه علمی روش بالا البته با پیچیدگی کمتر و فضای خطای بیشتر در ساخت مخازن کروی،بسیار شبیه سیستم انفجار داخلی سلاح های هسته ای می باشد. فارغ از اینکه این شرکت در حال توسعه سیستم انفجار داخلی سلاح های هسته ای و یا در حال ساخت یک مخزن کروی کامل می باشد، آنها در حال کار بر روی یک روش مهندسی برای تحلیل و مطالعه رفتار مایعات تحت فشار و اطمینان حاصل کردن از تقارن امواج انفجاری هستند. و این همان علتی است که سپند در بازی مخازن بزرگ کروی استیل وارد شده است. این خیلی روش هوشمندانه ای است که تحقیقات علمی مربوط به سلاح های هسته ای خود را در قالب یک طرح تجاری پول ساز ساخت مخازن کروی بزرگ فلزی ( که البته مشتری این مخازن مشخص نیست) مخفی کنند.

 

دکتر سعید برجی مردی در سایه

 

دکتر سعید برجی یکی از افراد مورد علاقه و مورد اطمینان مجموعه سپند است. کسی که اگرچه علاقه وافری در نشان دادن دستاورد های علمی خود دارد ( پروفایل دکتر سعید برجی) اما  علاقه ای به حضور در شبکه های اجتماعی ندارد و تا این لحظه عکسی از او در شبکه های اجتماعی وجود ندارد. این عدم حضور در شبکه های اجتماعی را می توان دلیلی بر تعجب ما ،زمانی که او را بر روی صفحه تلویزیون ایران در حال توضیح دادن درباره فعالیت های شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید برای ساخت مخازن کروی بود، دانست.

 

دکتر سعید برجی (دکترای مکانیک) مردی در سایه payeshgari.ir

همچنین معلوم نیست به چه دلایلی "شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید" تصمیم گرفته است که تعدادی از عکسهای دکتر برجی که در زیر آمده است را حذف کند.

 

همچنین معلوم نیست به چه دلایلی "شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید" تصمیم گرفته است که تعدادی از عکسهای دکتر برجی که در زیر آمده است را حذف کند.
 

سعید برجی کیست؟

 

 طبق اسنادبدست آمده درباره پروژه ساخت تسلیحات هسته ای ایران (آماد) توسط سرویس اطلاعات جاسوسی اسراییل ( موساد)، سعید برجی یکی از افراد فعال در پروژه آماد بوده است.

 

سعید برجی یک عضو معمولی در پروژه آماد نبوده بلکه طبق اسناد منتشر شده در انستیتوی علوم و امنیت بین المللی او جزو افراد درگیر در آزمایشات شبیه سازی انفجارات اتمی در مرکز پارچین بوده است. در همین راستا حتی سازمان مجاهدین خلق  مدعی شدند که سعید برجی مدیر پروژه طراحی و ساخت دو محفظه انفجاری برای آزمایشات انفجار داخلی در پارچین بوده است . همچنین برجی در آماد ارتباط نزدیکی با "ویاچسلاو دانیلنکو " و " ولادیمیر پادالکو" دو کارشناس اوکراینی در زمینه سلاح های هسته ای داشته است.

 

Fakhrizadeh, Borji, Danilenko and Padalko linked

 

در کنار اسناد بالا، اطلاعات دیگری نیز موجود است که ارتباط سعید برجی با سپند را نشان می دهد. برپایه اسناد خزانه داری آمریکا که در تاریخ 29 مارچ 2019 منتشر شد سعید برجی کارشناس مواد و مواد انفجاری و در گروه شهید کریمی ( که وابسته به سپند و بر روی پروژه های موشکی و مربوط به انفجار کار میکند) مشغول به کار است. او در این گروه مسئوول خرید تجهیزات محفظه های انفجاری می باشد. نام سعید در شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید، عملا برگرفته از نام کوچک سعید برجی است که همین موضوع اهمیت او را در این شرکت نشان میدهد. اما در کنار او دیگرکارکنانی وجود دارند که باید به آنها هم پرداخته شود.

 

محمد رضا حیدری

 

با مراجعه به وبسایت شرکت فنی مهندسی آذرافروز سعید متوچه میشویم که  مهندس محمدرضا حیدی کارشناس ارشد مواد، متخصص شکل دهی فلزات و مسئول کنترل کیفیت این شرکت می باشد. اما چیزی که در وبسایت این شرکت درباره آن نیامده است، این است که طبق مدارک موجود محمدرضا حیدری در سال 2014 جزء کارمندان سپند بوده است.

 

دیگر کارکنان

 

دکتر عبدالرضا سلطانی پور کارشناس مواد از دانشگاه مالکاشتر نکته جالب آن است که بدانید دکتر سعید برجی در دانشگاه مالک اشتر برای حفاظ های نازک که در سلاح های هسته ای کاربرد دارد کار می کرده است و جالبتر آنکه این موضوع مورد علاقه دکتر ویاچسلاو دانیلنکو هم بوده است.

 

مهندس علی هاشم زاده، متخصص ارشد جوشکاری و طراح مخازن بزرگ . هاشم زاده قبل از این شرکت در شرکت سامان مخزن جی (ویا شرکت مهندسی سامان مخزن) مشغول به کار بوده است. این احتمال وجود دارد که شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید مالک شرکت سامان مخزن هم باشد (آدرس محل شرکت سامان مخزن). زیرا بعید به نظر میرسد در شهر اصفهان تقاضای زیادی برای این مخزن ها باشد.

 

در شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید دو شخص نظامی هم مشغول به کار هستند که به احتمال زیاد با رده های بالای سپند در ارتیاط هستند. سرهنگ مهندس مرتضی لعلی به شماره ملی 0532760328 و متخصص مواد انفجاری و سرهنگ مهندس ناصر سینایی با شماره ملی 1285360079 ،متخصص مواد انفجاری  که با عنوان مدیر عامل شرکت فنی مهندسی آذر افروز سعید مشغول به کار است.

 

بعد از انتشار فیلم بالا ، سعید برجی را میتوان دیگر مرد درون سایه ندانست و ظاهرا او مسیر پول درآوردن را انتخاب کرده است. اما از قدیم گقته اند "شتر سواری دولا دولا نمیشه" . زیرا نمیشود هم در سایه بود و هم کار تجاری کرد.

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانشگاه آزاد در باتلاق سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) فرو میرود

اتوبوس جادویی سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)