بازگشت انستیتو فیزیک کاربردی به فعالیت های مشکوک و خطر در تحریم قرار گرفتن بزرگترین دانشگاه ایران ( قسمت دوم )

در مقاله قبلی مان مدارک فاش کردیم با نشان دادن اینکه در ۲۰۱۶ سپند از آی اؚی پی به عنوان یک اسم مستعار برای امضای تفاهمنامه همکاری با قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه خصوصی ایران، دانشگاه آزاد واحد تهران، استفاده کرد.

مدارک زیادی دال بر اینکه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) پشت این فعالیتها و همکاریها وجود دارد که در این بخش نگاهی دقیق تر به آنها میندازیم.

همانطورکه درتصویر زیر مشاهده می کنید، این مدرک ( نامه) توسط دکتر روح الله قادری که به عنوان رییس انستیتو فیزیک کاربردی نام برده شده است امضا شده است. در زیر نمونه امضا او آمده است که درواقع کوتاه شده اسم کوچک او می باشد.

این مدرک ( نامه) توسط دکتر روح الله قادری که به عنوان رییس انستیتو فیزیک کاربردی نام برده شده است امضا شده است
  
با توجه به منابع رسمی، روح الله قادری با شماره ملی 4579489705 جز افراد رده بالای سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) میباشد که برای مدت زیادی در این مجموعه کار میکند. در سال مارس 2019 اداره خزانه داری آمریکا، دکتر قادری را به علت مدیریت گروه شهید فخار مقدم (یکی از واحدهای اصلی تحقیقاتی در مجموعه سپند) را در  لیست تحریم های خود قرار داد. با توجه به اسناد خزانه داری آمریکا، گروه شهید فخار مقدم برای مجموعه سپند، شبیه سازهای انفجاری و همچنین سیستم های مانیتورینگ تشعشعات و نوترون ساخته است.

دلیل دوم که نشان میدهد انستیتو فیزیک کاربردی و مجموعه سپند دارای ارتباط بسیار نزدیکی می باشند استفاده از آدرس و شماره تلفنهایی در مدرک بالا می باشد که در واقع این موارد توسط مجموعه سپند استفاده می شود.

همچنین در قرادادی که در زیر تصویرش اومده، این قرارداد بر روی سر برگ انستیتو فیزیک کاربردی  نوشته شده است که بر روی هر صفحه آن شماره تلفن و شماره فاکس آن قرارداده شده است.

این قرارداد بر روی سر برگ انستیتو فیزیک کاربردی
  
آدرس نوشته شده در قرارداد خیابان مژده ،حوالی اتوبان بابایی در شمال شرق تهران است. خیابانی که برای بار اول در سال 2004 توسط یکی از گروههای مخالف رژیم به عنوان یکی از مناطقی که سپنددر آن مشغول فعالیت است و تاسیساتی را در آن بنا نهاده ،اعلام شد.

خیابانی که برای بار اول در سال 2004 توسط یکی از گروههای مخالف رژیم به عنوان یکی از مناطقی که سپنددر آن مشغول فعالیت است و تاسیساتی را در آن بنا نهاده ،اعلام شد.

تصویر زیر نمای نزدیک سایت متعلق به سپند در خیابان مژده است ( عکس از گوگل):

تصویر زیر نمای نزدیک سایت متعلق به سپند در خیابان مژده است ( عکس از گوگل)

دیوار های بلند قسمت شرقی آن برای جلوگیری از تصویر برداری توسط ساختمانهای مجاور طراحی و ساخته شده است.

همانطور که گقته شد شماره تلفن و شماره فاکس نوشته شده در قرارداد فوق همان شماره تلفن و فاکس استفاده شده توسط سپند است. گواه این موضوع هم ذکر خیابان مژده (سایت خیابان مژده متعلق به سپند می باشد) بر روی گواهینامه سلامت و امنیت صادر شده برای این مجموعه توسط سازمان حفاظت محیط زیست می باشد که در زیر آورده شده است:


بر روی گواهینامه سلامت و امنیت صادر شده برای این مجموعه توسط سازمان حفاظت محیط زیست می


قرارداد بین انستیتو فیزیک کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی درباره چه موضوعی می باشد؟



سپند برای اجرای پروژه های خود درچند بعد دارای محدودیت هایی می باشد: پول، فعالیت قانونی ( از دید قوانین بین المللی)، دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا. قرارداد مابین انستیتو فیزیک کاربردی ( بخوانیم سپند) و دانشگاه آزاد میتواند به نوعی نیازهای فوق را تا حد زیادی مرتفع می نماید. همچنین در کنار اینها قرارداد مابین انستیتو فیزیک کاربردی و یا به عبارت درست تر سپند با دانشگاه آزاد اسلامی براساس انجام پروژه های تحقیقاتی بر پایه منافع مشترک تنظیم شده است به طوری که مطابق با این قرارداد سپند متعهد شده است که در زمینه تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه آزاد با تجهیزات مرتبط با تحقیقات هسته ای کمک های لازم را انجام دهد. همچنین سپند متعهد شده است شرایط استخدامی را در سپند برای فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد فراهم کند. از اینرو در پس این جرکت پوششی سپند هم می تواند پول مورد نیاز پروژه های خود را تامین کند و هم تجهیزات مورد نظر خود در قالب تجهیزات دانشگاهی خریداری کند.
 
البته این اقدام سپند مسبوق به سابقه می باشد. در سال 2000 زمانی که انستیتو فیزیک کاربردی قصد داشت خود را به عنوان یک موسسه مستقل دانشگاهی و تحقیقاتی معرفی کند نام خود را در مقالات علمی در کنار نام دانشگاه های (IUST)  دیگر مانند دانشگاه علم و صنعت
 قرار میداد. به طور مثال با مراجعه به مقاله زیر میبینیم که چگونه مسعود علیمحمدی  که از اعضای کلیدی پروژه تسلیحات اتمی ایران در سال های پیش از 2003 بوده در همکاری با دانشگاه علم صنعت وانستیتو فیزیک کاربردی مقاله زیر را به چاپ رسانده است:
 

مسعود علیمحمدی  که از اعضای کلیدی پروژه تسلیحات اتمی ایران در سال های پیش از 2003 بوده در همکاری با دانشگاه علم صنعت وانستیتو فیزیک کاربردی مقاله
البته این احتمال وجود دارد که کماکان  انستیتو فیزیک کاربردی/سپند و دانشگاه علم و صنعت ارتباط دوستانه ای با هم داشته باشند و یا اینکه این ارتباط درواقع پوشش و تلاشی برای نشان دادن ماهیت آکادمیکی انستیتو فیزیک کاربردی باشد.

در مهر انستیتو فیزیک کاربردی که در قراردادش با دانشگاه آزاد استفاده شده است، شباهت های زیادی با مهر دانشگاه علم و صنعت دیده می شود:

در مهر انستیتو فیزیک کاربردی که در قراردادش با دانشگاه آزاد استفاده شده است، شباهت های زیادی با مهر دانشگاه علم و صنعت دیده می شود

یک قرارداد ، یک ریسک بزرگ


با توجه به فشار های روزافزونی که آمریکا بر شرکتهای مرتبط با برنامه نظامی و هسته ای ایران وارد می کند، ظاهرا دانشگاه آزاد با شروع همکاری با انستیتو فیزیک کاربردی/سپند وارد بازی خطرناکی شده است. زیرا این توافق همکاری بین دانشگاه آزاد و سپند که سند آن برای عموم وجود دارد، میتواند فرصتهای محتمل تحصیلی و کاری هزاران دانشجوی دانشگاه آزاد را در خارج از ایران با تهدید جدی روبرو کند.

با اطمینان میتوان گفت که دانشگاه آزاد به هیچ وجه قصد این را نداشته است که به شکل رسمی به عنوان مجموعه درگیر در ساخت سلاح های هسته ای شناخته شود. از اینرو امیدواریم که هرچه زودتر این سند همکاری بین دانشگاه آزاد و سپند ملغی شود.

اگرچه بابد به این موضوع فقط به شکل یک آرزو نگاه کرد. زیرا به نظر میرسد در پشت پرده این سند همکاری شخصی پر نفوذ به نام محمد مهدی طهرانچی که از افراد مهم در پروژه آماد بوده ، می باشد. با توجه به خبری که به صورت رسمیدر سایت دانشگاه آزاد آمده است، ظاهرا محمد مهدی طهرانچی با فاصله کمی پس از عقد این قرار داد همکاری به عنوان رییس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز منصوب شد

.البته این پایان ارتقائات طهرانچی نبود. زیرا او پس از مدتی به عنوان رییس کل دانشگاه آزاد با هزاران دانشجو در سراسر ایران منصوب شد. به نظر میرسد با انتصاب محمد مهدی طهرانچی به عنوان ریاست دانشگاه آزاد، ارتباط بین سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) و دانشگاه آزاد نزدیک تر از قبل شود مگر اینکه فشار همه جانبه دانشجویان این دانشگاه جلوی  فعالیت های مخرب و خطرناک سپند را در دانشگاه آزاد را بگیرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانشگاه آزاد در باتلاق سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) فرو میرود

سعید برجی مردی در سایه برای انفجار های هسته ای

اتوبوس جادویی سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)