دفتر هماهنگی ایمنی پرتو، ورود سازمان پژوهش و نوآوری (سپند) به ایمنی رادیو اکتیو

 

بر پایه کپی سندی از مکاتبات وزرات دفاع، این وزارتخانه تمامی امور و مسوولیتهای مربوط به ایمنی رادیواکتیو این وزارتخانه را به سازمان پژوهش و نوآوری (سپند) واگذار کرده، سازمانی بدنام که مسئول برنامه سلاح های هسته ای ایران پیش از سال 2003 بر عهده داشت

 

بر پایه کپی سندی از مکاتبات وزرات دفاع، این وزارتخانه تمامی امور و مسوولیتهای مربوط به ایمنی رادیواکتیو این وزارتخانه را به سازمان پژوهش و نوآوری (سپند) واگذار کرده، سازمانی بدنام که مسئول برنامه سلاح های هسته ای ایران پیش از سال 2003 بر عهده داشت.

 

طبق این اسنادکه در زیر مشاهده می کنید، در حال حاضر سپند مسوول ایمنی تمام کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که با مواد رادیو اکتیوی مانند ایریدیوم-192 و کبالت-60 برای تست های غیر مخرب کار میکنند ، می باشد. همچنین این سازمان مسوول کنترل مواد رادیو اکتیوی مانند اورانیوم ( اعم از غنی شده یا نشده) ، پلوتونیوم، و توریم که احتمالا در دست وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و همچنین حفاظت پرتوی از افرادی که با این مواد کار میکرده اند هم هست. 

 

باید اذعان کرد این مسوولیت، با توچه به گزارشهای نهاد های نظامی مبنی بر وجود 25000 شاغلی که مستقیم و غیر مستفیم در مجاورت با تشعشعات رادیواکتیو در تمام این نهادها مشغول به کار هستند، مسوولیت بسیار سنگینی می باشد. شاید فقط صدها نفر از این افراد در صنایع تولیدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال فعالیت باشند، اما بقیه این افراد در ارتش، نیروی دریایی و یا سپاه در حال خدمت هستند که کنترلی بر آنها نیست. با توجه به سابقه اهمال کاری های سپند در بحث ایمنی رادیواکتیو، بعید به نظر می رسد که سازمان پژوهش و نوآوری (سپند) توانایی انجام این مسوولیت را داشته باشد.

 

البته باید خاطر نشان شد که این  مسوولیت میتواند باعث برملا شدن فعالیتها و تحقیقات پنهانی سپند در زمینه هسته ای هم شود که ریسک بزرگی را برای این مجموعه به همراه خواهد داشت. مطمئنا، سازمان بین المللی انرژی اتمی بسیار علاقه مند خواهد بود تا اسناد دفتر هماهنگی ایمنی پرتو  را مورد بررسی قرار دهد تا از صحت میزان ثبت شده مواد رادیو اکتیو موجود در مجموعه های تحت کنترل سپند  اطمینان حاصل کند.  در صورت این اتفاق، سازمان پژوهش و نوآوری (سپند) کاری سخت در جعل اسناد خواهد داشت.

 

در همین رابطه، تصویر زیر بخشی از اسناد دفتر هماهنگی ایمنی پرتو (ORSC( میباشد که آژانس بین المللی انرژی اتمی و مراکز دیگر خواستار بررسی آنها می باشند. این تصویر نسخه ویرایش شده آن می باشد که بخش های مهم آن ترجمه شده است.


بخشی از اسناد دفتر هماهنگی ایمنی پرتو (ORSC ( میباشد که آژانس بین المللی انرژی اتمی و مراکز دیگر خواستار بررسی آنها می باشند

 

اگرچه دفتر هماهنگی ایمنی پرتو برای فرار از هرگونه تحریم احتمالی ،مشخصا اعلام کرده است که این دفترهیچ ارتباطی با سپند ندارد، اما اسناد و مدارک مبین این مطلب هستند که دفتر هماهنگی ایمنی پرتو عملا توسط سپند اداره میشود. 

 

در همین رابطه میتوان به نام پرویز کتانی به عنوان مدیر دفتر هماهنگی ایمنی پرتو اشاره کرد. تنها یک پرویز کتانی در ایران وجود دارد که در زمینه ایمنی پرتو و رادیو اکتیو فعال هست و ازقضا این شخص از اعضای بلند پایه سپند می باشد. سند این ادعا را هم میتوان  مقاله ای در باره محافظت وسایل نقلیه جنگی در مقابل تشعشعات رادیواکتیو  عنوان کرد که توسط او با همکاری بهزاد احدی بیله درق ( با شماره ملی 1463260431( چاپ شده است.

 

 

تنها یک پرویز کتانی در ایران وجود دارد که در زمینه ایمنی پرتو و رادیو اکتیو فعال هست و ازقضا این شخص از اعضای بلند پایه سپند می باشد. سند این ادعا را هم میتوان  مقاله ای در باره محافظت وسایل نقلیه جنگی در مقابل تشعشعات رادیواکتیو  عنوان کرد که توسط او با همکاری بهزاد احدی بیله درق ( با شماره ملی 1463260431( چاپ شده است.

 

البته مقاله بالا، تنها مدرکی  نیست که ثابت می کند کتانی از اعضای سپند می باشد بلکه مقالات متعدد دیگری نیز وجود دارد که بر این موضوع صحه میگذارد.

مقاله 1

مقاله 2

مقاله 3

 

براستی، واقعیت این است که کتانی برای مدت های زیادی هست که در حلقه اعضای بلند مرتبه سپند وجود دارد و جایگاه های متعددی را در این سازمان تجربه کرده است. در سال 2003، او یکی از اعضای  انستیتو فیزیک کاربردی بود. انستیتو بدنامی که عملا در خدمت برنامه سلاح های هسته ای ایران ( آماد) بود. در سایه فعالیت در این سازمان، او استاد راهنمای پروژه شهرام امیری ، متخصص رادیواکتیو انستیتو فیزیک کاربردی نیز بود. شهرام امیری دانشمند ایرانی بود که مدتی به آمریکا گریخت و پس از بازگشت به ایران به جرم جاسوسی برای آمریکا اعدام شد. در این بین احتمالا کتانی نیز به این علت که استاد راهنمای امیری بود، در این پرونده مورد بازجویی مقامات اطلاعات ایران قرار گرفت.

 

همچنین کتانی در سال 2013 مدتی در انستيتو پرتو پزشكي نوين مشغول به کار بوده است. انستيتو پرتو پزشكي نوين که یکی از سهامداران اصلی آن سازمان پژوهش و نوآوری (سپند) میباشد در زمینه فروش داروها و درمانهای گران قیمت سرطان فعالیت دارد.

 

 با توجه به نامه فوق  و تاریخ روی نامه کاملا مشخص است که پرویز کتانی از اواسط 2018 به عنوان مدیر دفتر هماهنگی ایمنی پرتو از جانب سپند گمارده شده است که این خود دلیل دیگری است که نشان میدهد، این دفتر توسط سپند اداره می شود.

 

دلیل دیگری که گواه این موضوع می باشد که دفتر هماهنگی ایمنی پرتو بخشی از سپند است، آدرس این دفتر بر روی این نامه است: " اتوبان شهید صیاد شیرازی ، میدان حسین آباد، لویزان، خیابان مژده،فرعی 5، پردیس، تهران، دفتر هماهنگی ایمنی پرتو".

 

اگرچه این آدرس خیلی شناخته شده  نیست، اما خیابان مژده ، مکانی هست که در مقاله های دیگر هم به آن اشاره شده . مجموعه های قرار گرفته در این مکان از سال 2000 به بعد متعلق به سپند و شرکتهای سلف آن بوده است. این مجموعه به نام  دفتر "پردیس تهران" که متعلق به دانشگاه مالک اشتر هست شناخته می شود ( بر پایه اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی) . پردیس تهران نامی است که کماکان سپند به عنوان یک پوشش نیم بند از آن استفاده می کند.

 

شاید به نظر افراد بدبین، این آدرس جعلی و فوتوشاپ شده باشد. برای اطمینان بیشتر میتوانید با مراجعه به لینک مرجع نظارتی هسته ای ایران متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران  لیست  تمامی مراکز مجاز برگزاری دوره های آموزش حفاظت در برابر اشعه را مشاهده کنید. در این لیست نام دفترهماهنگی ایمنی پرتو در خیابان مژده هم دیده می شود:

 

در این لیست نام دفترهماهنگی ایمنی پرتو در خیابان مژده هم دیده می شود

 

باید گفت جایی بسی تاسف هست که کاری به این خطیری که با جان انسانها سر و کار دارد را به شرکت بدنامی سپرده اند که حتی توان نگهداری اسناد و آرشیو برنامه های هسته ای ایران را هم ندارد.

 

 

نظرات

  1. چرا ترجمه فارسی مطالب بارگذاری شده متوقف شده است ؟ با تشکر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از حسن توجه شما تشکر میکنم. به زودی مقالات بیشتری وجود خواهد داشت!

      حذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانشگاه آزاد در باتلاق سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) فرو میرود

سعید برجی مردی در سایه برای انفجار های هسته ای

اتوبوس جادویی سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)