تحریمهای بیشتر برای سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند)

 انتشار اسناد محرمانه برنامه هسته ای ایران که از زیر گوش سازمان هاب اطلاعاتی پر ادعای ایران ربوده شد کماکان ادامه دارد و اداره خزانه داری آمریکا با بررسی دقیق این اسناد لیست تحریم های خود را دقیق تر و گسترده تر می کند. در تاریخ 22 مارچ 2019 اداره خزانه داری لیست جدید از این تحریمها را منتشر کرد. هدف اصلی این تحریمها  سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)  بوده است که مسئول اصلی گم شدن و به سرقت رفتن هزاران صفحه سند از برنامه تسلیحات هسته ای ایران پیش از سال 2003 می باشد.

 

خبر ربوده شدن این اسناد مهم و حیاتی به مانند یک بمب در بین دانشمندان، کارشناسان و کارمندان این مجموعه بوده که کماکان در شرایط پر استرس تحت نظارت محسن فخری زاده مشغول به کار هستند. حال آنها میدانند با انتشار تدریجی این اسناد، دیگر به راحتی نمیتوانند سفر های خارج از کشور بروند و یا اقدام به چاپ مقالات علمی کنند و کار آنها بیش از پیش محدود می شود. این تحریمها بدین معنی هست که سپند و کارکنانش، به جز بانکهای داخلی به هیچ عنوان دیگر نمیتوانند با دیگر کشورها تبادلات بانکی داشته باشند و تمام پولها و حسابهای احتمالی سپند و کارکنانش در خارج از کشور طبق قوانین قضایی مسدود خواهد شد.

  

اگرچه بسیاری از مقامات ایران، تحریمهای مالی آمریکا را درباره سازمانهایی مانند سپند مسخره میدانند و میگویند این شرکتها هیچ گونه مراوده مالی با خارج از کشور ندارند، اما واقعیت آن است که سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) نگرانی های مالی بسیاری از این تحریمها دارد و علت آن هم شبکه شرکت های متعددی هستند که به عنوان شرکتهای پوششی برای سپند مشغول به کار هستند و ارتباطات تنگاتنگی با تجارت بین المللی دارند. از جمله این شرکتها می توان به شرکتهای زیر اشاره کرد:

·        شرکت صنایع پویا الکتروسامان نیرو ( صنایع پالس نیرو)

·        کیمیا پخش شرق

·        شرکت پیشگامان پزشکی پردیس

 

اعمال این تحریمها دیر یا زود عرصه را برای این شرکتها تنگتر میکند و باعث میشود که شرکای تجاری آنها در خارج از کشور کار با آنها را متوقف کنند. همچنین این شرایط این شرکتها را وادار خواهد کرد تا قبل از بلوکه شدن پولهایشان در بانکهای خارج از کشور حتی در دوبی و  چین، اقدام به انتقال این پولها به ایران کنند.کیمیا بخش شرق که یکی از شرکتهای نزدیک به سپند و شخص محسن فخری زاده هست،   با افتخار در وبسایت خود مدعی شده است که مهمترین نقاط قوت این شرکت در عرصه تجارت، پرسنل مجرب و تحصیلکرده آن و همچنین توان مالی بالای آن می باشد. اما بعید است که بعد از فاش شدن فعالیت های مخرب این شرکت و قرار گرفتن آن در لیست تحریمها،  این شرکت بتواند فقط با اتکا به نیروهای متخصص خود از لبه پرتگاه مشکلات مالی جان سالم بدر کند. همانطور که در بالا عنوان شد، اگرچه سپند ادعا می کند که این تحریم ها بی تاثیر هستند، اما آنچیزی که با اطمینان می توان گفت این است که دیر یا زود به محض اینکه تامین کنندگان و مشتریان آنها از کار با آنها پا پس بکشند، شرکت های بالا بسته و یا ورشکست می شوند.

 

اما سوال اینجاست که با تمام ریسک هایی که کار در مجموعه سپند و شرکتهای مرتبط آن به همراه دارد، آیا کماکان در بازی همیشگی تعادل بین زندگی کردن و کار کردن، ادامه همکاری با مجموعه مخربی مانند سپند که قطعا باعث از بین رفتن آینده افراد می شود، ارزش و توجیه خواهد داشت؟

 

جای هیچ گونه پرده پوشانی نیست که عوامل و نویسنده های این وبسایت که رسالت خود را افشا پشت پرده فعالیت های مخرب برنامه های هسته ای ایران و در راس آن سپند و محسن فخری زاده میدانند، به چه میزان از انتشار اسناد جدید برنامه مخرب هسته ای ایران خوشحال هستند. تحریمهای اعمالی توسط اداره خزانه داری آمریکا گواهی بر این موضوع میباشد که سپند تحت رصد همه جانبه تمام سرویس های اطلاعاتی قرار گرفته است. که البته  بعد از گاف بزرگ این مجموعه در ربوده  شدن اسناد مهم، این مجموعه تحت رصد شدید اطلاعات ایران هم نیز قرار گرفته است. از نشانه های آن می توان عملیات پاک سازی در سایت تورقوز آباد را دانست که سرویسهای اطلاعاتی ایران پس از گاف اطلاعاتی سپند باید انجام میدادند. گافی که مطمئنا خشم مقامات اطلاعاتی ایران را به همراه داشته است.

 

چاپ مقاله ای در باره نقش سپند در برنامه ساخت سلاح های هسته ای ایران در مجله معتبر Science، عملا نام این مجموعه و عوامل و دانشمندان درگیر در آن را به طور رسمی وارد یک مجله معتبر نمود به طوری که از این پس میتوان درباره سپند به طور رسمی به این مقاله استناد کرد!

 

در این وبسایت تلاش شده است که به تمام ابعاد بیرونی و درونی سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) پرداخته شود. از جمله اینکه ما آخرین چارت سازمانی این مجموعه که مشتمل بر تمام زیرمجموعه های و شرکتهای پوششی و مسوولین کلیدی آن را در وب سایت قرار داده ایم که به راحتی میتوانید آن را بر روی یک کاغذ  A3  پرینت بگیرید.

 

SPND key entities and personnel - iranredline.org 2019


 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانشگاه آزاد در باتلاق سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) فرو میرود

سعید برجی مردی در سایه برای انفجار های هسته ای

اتوبوس جادویی سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)