اتوبوس جادویی سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)

سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی)  وارد ساخت اتوبوس شد. جمله ای کوتاه که در نگاه اول به مانند یک شوخی می باشد. اما نه کاملا جدی هست.  سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) با حضور دانشمندانی که برنامه سلاح های هسته ای ایران را پایه گذاری و پیش برد، وارد عرصه ساخت اتوبوس شده است. ظاهرا سپند با این حرکت خود خواست نشان دهد که اگرچه در زمینه سلاح اتمی با هدر دادن هزینه های بسیار نتوانست کاری بکند،  اما حداقل توان ساخت اتوبوس  و پروژه های پیش پا افتاده را دارد. شبیه کارتون اتوبوس جادویی.

 

کارتون اتوبوس جادویی

 

در اکتبر 2018 سایت دفاع نیوز در یک اطلاعیه خبر از ساخت یک سامانه متحرک  تصویر برداری با  اشعه ایکس برای بررسی کامیونها حمل بار داد. نکته بسیار جالبی که در رونمایی و عکس های این سامانه، وجود لوگو سپند بر روی این وسیله بود.

 

وجود لوگو سپند بر روی این وسیله بود -  سایت دفاع نیوز
 

و از یک زاویه دیگر

 

از یک زاویه دیگر

 

این سامانه ساخت سپند تنها یک اتوبوس نیست بلکه یک سامانه متحرک  تصویر برداری با  اشعه ایکس برای بررسی کامیونها حمل بار برای تشخیص مواد مخدر و سلاحهای قاچاق می باشد.  بازوی  بزرگ کناراین سامانه  که کامیون اززیر آن حرکت می کند عملا برای اسکن محموله می باشد. اما آیا صرف این همه هزینه برای ساخت این سامانه بی کاربرد توسط سپند که مسبوق به سابقه برای هدر دادن منابع ایرانیان هست ، در زمانه ای که ایران با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم میکند ، کاری توجیه پذیرمی باشد؟ اگرچه قاچاقچیان مواد مخدر و اسلحه برای حمل محموله های خود از راه های عادی استفاده نمی کنند، با این حال مقامات ایران امید دارند که این سامانه بتواند میزان زیادی حشیش و اسلحه پیدا کند.

 

این سامانه طی یک مراسمی رسمی با حضور خبرنگاران و عکاسان افتتاح شد که البته ذوق نشان دادن  دست آورد جدید انقلاب، باعث شد که رعایت مسائل امنبتی کمرنگ شود. به طوری که  یکی از عکاسان محترم مراسم عکسهای خوبی از اتاق فرمان این سامانه گرفته و منتشر کرده است.

 

اتاق فرمان این سامانه

 

عکسهای مهم و حساسی که بدون توجه به نکات امنیتی با هشتگ های #nofilter ، #bestlife و #spnd  بر روی اینستاگرام به اشتراک گذاشته شد.اما دیدن لوگوی سپند بر روی این سامانه نشان میدهد که حتی پس از بزرگترین گاف اطلاعاتی تاریخ ایران در به سرقت رفتن آرشیو فعالیت های برنامه سلاح های هسته ای ایران از مجموعه سپند توسط اسراییل،  همچنان سپند با تکیه بر یکسری افراد بلند پایه رژیم ایران به عنوان یک برند شناخنه می شود و مشغول به کار است. در عکس زیر، قاسم تقی زاده معاون وزیر دفاع در جلوی لوگوی سپند دیده می شود:

 

قاسم تقی زاده معاون وزیر دفاع در جلوی لوگوی سپند دیده می شو

 

عقل سلیم حکم میکند که با توجه به گاف اطلاعاتی سپند ، مقامات از این نام دوری کنند. همچنین انتظار بود که پس از این افتضاح اطلاعاتی، نامی از سپند برجا نماند. اما شاید تا زمانی که محسن فخری زاده رهبری این مجموعه را به عهده دارد، این توقعی دورازانتظار باشد. اگرچه شاید این انتظار زیاد به طول نینجامد و محمد مهدی طهرانچی که مشتاق این جایگاه است، جای او را بگیرد.

 

با نگاهی مجدد به عکس جلوی این ساماته متوجه سه حرف انگلیسی IAP نیز می شویم. (بر روی بازوی کناری آن که در اصل اسکنر سامانه هست مدل آنIAP-XM600D  نوشته شده است.)

 

IAP درواقع نشان انستیتو فیزیک کاربردی می باشد

 

IAP درواقع نشان انستیتو فیزیک کاربردی می باشد. طبق مستندات متعدد ، سازمانهای سلف سپند از این مجموعه به عنوان یک پوشش آکادمیک برای تحقیقات مخرب خودشون استفاده میکردند. گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2011 نشان دهنده این موضوع هست که سازمانهای مرتبط با برنامه ساخت تسلیحات هسته ای ایران، چگونه از انستیتو فیزیک کاربردی به عنوان پوشش برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کردند.

 

بازگشت مجدد انستیتو فیزیک کاربردی بعد از سالها در کنار نامی مانند سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) نشان از وجود احتمالی همکاری های جدید هست.  حال بایدمنتظر خبر های جدید در این رابطه بود.

 

https://www.iranredline.org/2019/05/spnd-has-built-bus.html

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دانشگاه آزاد در باتلاق سپند (سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی) فرو میرود

سعید برجی مردی در سایه برای انفجار های هسته ای